آیا در روایات مردان از محبت به زنان منع شده‌اند؟
1404-08-05 ساعت: ۱۵:۵۰
شناسه : 27282
بازدید 1
1

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، نهی، مربوط به محبت‌های افراطی در مکان یا زمان خاصِ مفسده انگیز است و خداوند حکیم با این هشدارها، درصدد مصونیت، حفاظت و مدیریت جامعه اسلامی است. بنابر روایت شیعه نیوز، دین اسلام بهترین برنامه‌ی تکامل انسان را ارائه داده است؛ از اساسی‌ترین عناصر این برنامه محبت است. در […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، نهی، مربوط به محبت‌های افراطی در مکان یا زمان خاصِ مفسده انگیز است و خداوند حکیم با این هشدارها، درصدد مصونیت، حفاظت و مدیریت جامعه اسلامی است.

بنابر روایت شیعه نیوز، دین اسلام بهترین برنامه‌ی تکامل انسان را ارائه داده است؛ از اساسی‌ترین عناصر این برنامه محبت است. در مورد اهمیت محبت در اسلام، امام محمد باقر (ع) فرمودند «هَلِ‏ الدِّینُ‏ إِلَّا الْحُب‏؛ آیا دین جز محبت است» (۱)؛ ازاین‌رو، بی‌شک در روایاتی مانند «حُبُ‏ النِّسَاءِ وَ هُوَ سَیْفُ الشَّیْطَانِ؛ محبّت زنان (نامحرم) شمشیر شیطان است» (۲)، محبت به هر زنی و در هر عرصه‌ای، به طور مطلق، نهی نشده است. همچنان که در روایات، نگاه کردن، تیری از سوی شیطان شمرده شده است و با توجه به شواهد و قرائن، هر نگاهی مذمت نشده است (۳).

علاقه و محبت پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) به حضرت زهرا (س) مثال زدنی است. پیامبر (ص) نیز نسبت به همسران خویش محبت داشتند و این علاقه‌ی خود را در کمال صراحت، اظهار و میل به رهبانیت را تقبیح می‏‌نمودند (۴). ام‌سلمه، مورد محبت اهل بیت بودند. همچنین بر اساس آیات قرآن، خداوند متعال، بین افراد خانواده محبت ایجاد می‌نماید (۵). با توجه به این شواهد و قرائن می‌توان دریافت که ناپسند شمردن محبت در روایت مذکور، به‌طور مطلق و نسبت به همه زنان نیست. آنچه مذموم است افراط در محبت است که منجر به فراموشی یاد خدا و انجام حرام می‌شود. رعایت این مهم در حقیقت به نفع زنان و احترام به عواطف آنان است؛ چراکه‏ به اعتراف روان‌‏شناسان، آنچه زن را اسیر می‏‌کند، شنیدن نغمه محبت‏ و عشق از سوی مرد است. از همین روست که دین اسلام به مرد توصیه کرده به زنِ خود محبت‏ و اظهار عشق و علاقه نماید و محبت‏ خود را کتمان نکند؛ با این تدبیر، علاقه و محبت‏ اصیل و پایدار زن‏ که عکس العملِ علاقه‌ی مرد است، مدیریت شده و کانون خانواده مصون و محفوظ می‌ماند (۶). بنابراین نهی در روایت مذکور، مربوط به مکان یا زمان خاصِ مفسده انگیز است. در این صورت، احتیاط، شرط عقل است و در واقع، خداوند حکیم با این هشدارها، نسبت به عدم اختلاط زن و مرد نامحرم؛ درصدد مصونیت، حفاظت و مدیریت جامعه اسلامی است.

بحران عالم‌نماهای در عصر اتصال دائمی
ادامه مطلب

پی‌نوشت
۱- کلینی، محمد بن یعقوب (۱۴۰۷ق) الکافی، ج۸، چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة، ص ۸۰.
۲- شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، نجف: مطبعة حیدریة، ص ۱۵۳.
۳- «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ النَّظْرَةُ سَهْمٌ‏ مِنْ‏ سِهَامِ‏ إِبْلِیسَ‏ مَسْمُومٌ‏؛ امام جعفر صادق‌علیه‌السلام می فرماید : نظر و نگاه یکی از تیرهای زهر آگین شیطان است». ابن بابویه، محمد بن علی (۱۴۱۳ق) من لا یحضره الفقیه، ج۴، دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامی، ص ۱۸.
۴- «مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِمْ حُبُ‏ النِّسَاءِ» کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق (۱۴۰۷ق) الکافی، ج۵، چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة، ص ۳۲۰.
۵- «وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَة؛ و میانتان دوستی و رحمت نهاد» (روم/۲۱).
۶- مطهری، مرتضی (۱۳۸۴ش) مجموعه آثار، ج‏۱۹، هفتم، تهران: صدرا، ص۲۶۱.
 

کد خبر 2134492

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.