هموار شدن مسیر اتصال چین، پاکستان و ایران به اروپا/ آغاز تردد قطار کانتینری اسلام‌آباد–تهران–استانبول از آذر ماه
1404-08-03 ساعت: ۱۶:۲۲
شناسه : 25623
بازدید 5
0

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در حالی با هدف توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل‌ونقلی در منطقه به اسلام‌آباد پاکستان سفر کرد که با وزرای مواصلات، راه‌آهن و بازرگانی دیدار و درباره اجرای پروژه‌های مشترک گفت‌وگو کرد. در این دیدار فرزانه صادق با علیم خان وزیر مواصلات پاکستان، بر گسترش همکاری‌های […]

ارسال توسط :
پ
پ
به گزارش اقتصاد آنلاین؛ فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در حالی با هدف توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل‌ونقلی در منطقه به اسلام‌آباد پاکستان سفر کرد که با وزرای مواصلات، راه‌آهن و بازرگانی دیدار و درباره اجرای پروژه‌های مشترک گفت‌وگو کرد.
در این دیدار فرزانه صادق با علیم خان وزیر مواصلات پاکستان، بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید شد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ایران دستورالعمل ویژه‌ای برای افزایش تردد زمینی به‌ویژه از مرز ریمدان تدوین کرده است.
وی همچنین پیشنهاد کرد که دو کشور با تدوین یک برنامه اقدام مشترک، سال ۲۰۲۶ را به‌عنوان «سال تحول در همکاری‌های ترانزیتی ایران و پاکستان» نام‌گذاری کنند.
صادق در ادامه با اشاره به اهمیت کریدور اقتصادی چین–پاکستان (CPEC) گفت: «می‌توان این مسیر را از طریق ایران به ترکیه، عراق، قفقاز و روسیه متصل کرد تا زنجیره‌ای از کریدورهای بین‌المللی در منطقه شکل گیرد.» 
در حاشیه اجلاس منطقه‌ای حمل‌ونقل نیز دو کشور درباره تسهیل تردد کامیون‌داران، کاهش فرآیندهای گمرکی و اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی خطوط ریلی به توافق رسیدند. 
وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی در اسلام‌آباد تأکید کرد که ایران و پاکستان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی خود، در سه حوزه جاده‌ای، ریلی و بندری برنامه‌های مشترک متعددی را دنبال خواهند کرد. یکی از محورهای کلیدی این همکاری‌ها، برقراری ارتباط مستقیم میان بنادر کراچی، گوادر و چابهار است که می‌تواند به حلقه اتصال جنوب آسیا با مسیرهای بین‌المللی حمل‌ونقل بدل شود.
 

ازسرگیری تردد قطار کانتینری اکو در مسیر اسلام‌آباد–تهران–استانبول از آذر ماه

 
وزارت راه‌آهن پاکستان نیز اعلام کرد که دو کشور برای ازسرگیری تردد قطار کانتینری اکو (ITI) در مسیر اسلام‌آباد–تهران–استانبول از ماه دسامبر ۲۰۲۵ (اواسط آذرماه) توافق کرده‌اند. 
اجرای پروژه نوسازی خط‌آهن کویته–تفتان نیز در سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.در این دیدارها، دو طرف تشکیل سازوکار هماهنگ برای پیگیری توافقات دوجانبه را ضروری دانستند و بر اجرای مصوبات نشست اخیر کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و اسلام‌آباد تأکید کردند.تحلیلگران معتقدند مجموعه این توافقات، ایران را در موقعیت محوری‌تری در مسیرهای تجاری شرق–غرب قرار می‌دهد و زمینه‌ساز شکل‌گیری یک شبکه حمل‌ونقلی گسترده از چین تا اروپا از طریق خاک ایران خواهد بود.
قطع انتشار گزارش‌های رسمی بانک مرکزی/ بازار مسکن سردرگم شد
ادامه مطلب

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.